בלוג// שיווק באינטרנט // יום ראשון 30.04.2017

x
נסו את המערכת כעת!
שיווק באינטרנט

עולם השיווק באינטרנט משתנה חדשות לבקרים וגורם למשווקים רבים תחושת איבוד שליטה. בקטגוריה זו ריכזנו תכנים שיעשו לכם סדר יפרידו את המוץ מהתבן ויסייעו לכם לקדם באופן מושכל את העסק שלכם באינטרנט.

נסו את המערכת כעת!

להיכנס לראש של גוגל – קידום אתרים ב 2014

יום חמישי, 14 לנובמבר, 2013
11

היכולת של העסק שלכם להיחשף ללקוחות פוטנציאליים באמצעות תוצאות החיפוש האורגני בגוגל, במיוחד כאלה שעדיין לא מכירים את המותג שלכם היא בעלת משמעות רבה להצלתכם.

באמצעות אתר מקודם תזכו בנוסף לתנועה איכותית לאתר שלכם גם לתועלת המיתוגית שבקבלת 'חותמת האיכות' של גוגל. כן, מחפשים מתייחסים לדירוג גבוה בתוצאות החיפוש כמעיין המלצה של גוגל וערובה לאיכות.

עם זאת חשוב לדעת שדרוג טוב בגוגל אינו ערובה לתנועה רבה ואיכותית. האופן שבו גוגל מציג את האתר שלכם בדף תוצאות החיפוש  חשוב לא פחות. האם שם המותג שלכם מופיע?, האם התיאור מכיל תועלת משמעותית? וכו'. הנראות בגוגל היא ענין למאמר בפני עצמו, אבל חשוב לדעת שיש לכם שליטה רבה למדי על כך באמצעות תגי ה title ותג ה meta מסוג description.

אני מניח שלא צריך להרבות בהצגת התועלת שבמיקום גבוה בגוגל, אז בואו נעבור למה שמעניין יותר – כיצד עושים זאת.

מה השתנה בגוגל לקראת 2014

בגדול אפשר לומר שגוגל הופך פחות טכני ויותר הוליסטי. בין השאר המשמעות היא שגוגל מנסה להבין מה באמת המחפש רוצה לדעת, או אפילו יותר מכך איזה בעיה הוא רוצה לפתור בהקשר של המקום בו הוא נמצא, הזמן, והיסטורית החיפוש והגלישה שלו. מטרת העל של גוגל היא לעזור למשתמש למצוא את מבוקשו באמצעות ניהול 'שיחה' איתו. בשיחה זו המשתמש ישאל את גוגל שאלות, יקבל תשובות וימשיך לשאלות נוספות על פי התשובות שקיבל. גוגל יעקוב אחרי היסטוריית השיחה ויענה בהתאם. השיחה עשויה כמובן להתפרש על תקופה ארוכה של ימים שבועות ואף חודשים.

רלוונטיות וסמכותיות

שני הקריטריונים הכלליים של גוגל להערכת תוכן: רלוונטיות וסמכותיות לא השתנו וייתכן שלא ישתנו לעולם. רלוונטיות היא הקריטריון שקובע עד כמה התוכן באמת עונה על השאלה של המחפש ועד כמה הוא מוגש באופן שחווית הצריכה שלו היא נעימה ונוחה (חוויה המושפעת ממהירות העליה של הדף, מעיצוב הדף, הפונטים, כותרות ביניים, איכות הכתיבה וכל מה שעושה את התוכן קל ונעים לצריכה). קריטריון הסמכותיות עוסק במידת הנכונות של התוכן הדיוק שלו רמת המומחיות המוצגת ורוחב היריעה.

גוגל מעריך רלוונטיות וסמכותיות בדרכים שונות. רלוונטיות נמדדת בעיקר באמצעות מרכיבים מתוך הדף עצמו והאתר שבו הוא נמצא. גוגל מנתחת את הטקסטים של הדף, הכותרות, הקישורים באתר שמובילים אליו, כתובת הדף ועשרות פרמטרים נוספים. המשותף לכל הפרמטרים האלה הוא שהם נמצאים באופן כמעט מוחלט בשליטת בעל האתר.

בעניין הסמכותיות לעומת זאת גוגל נוקטת בשיטה של 'יהללך זר ולא פיך'. הרעיון הוא שמי שקובע אם אתה בר סמכה או לא הם אנשים אחרים, בלתי תלויים, שלכם, כבעלי האתר, לא אמורה להיות שליטה עליהם.

הדוגמא הפשוטה ביותר לכך היא הקישור. מהלך העניינים אמור, בעיני גוגל, להיות בערך כך: בלוגר מוערך בנושא שיווק ובאינטרנט כותב מאמר בנושא מסוים למשל פרסום בגוגל אדוורדס ומציע  לקוראיו קריאה נוספת באותו תחום באמצעות הצבת קישורים למאמרים רלוונטיים ברשת. באמצעות פעולה זו הבלוגר למעשה מביע אמון בסמכותיות של כותבי המאמרים האלה. גוגל מגלה את הקישורים הללו ומעניקה לדפים שהוזכרו תוספת ציון בעניין סמכותיות. האלגוריתם של גוגל הוא אפילו חכם יותר מכך: בחישוב תוספת ציון הסמכותיות גוגל מתחשבת גם במידת הסמכויות של הבלוגר שהציב במאמר שלו את הקישורים. על פי גוגל, ככל שמי שממליץ עליכם סמכותי יותר כך אתם נהנים מתוספת ציון סמכותיות גבוהה יותר.

נראה שגוגל שיפרה מאוד בתקופה האחרונה במיוחד את הכושר שלה להעריך את מידת הסמכותיות של התוכן. בעוד שבעבר גוגל הסתמכה לעניין זה כמעט אך ורק על קישורים גוגל פתחה נוסחה מורכבת הרבה יותר המבוססת על הרבה יותר מידע ואותות (signals) במיוחד ברשתות החברתיות באמצעותם היא מחשבת את ציון הסמכותיות של הדף.

מאידך גוגל למדה היטב לזהות קישורים שאינם אורגניים. מדובר בקישורים שהושגו תוך מניפולציה ובהשפעת בעל האתר המעוניין בקישורים. בהקשר זה אפשר לציין קישורים שהושגו באמצעות תשלום, החלפת קישורים מסוגים שונים, כלי רשת שמכריכים את המשתמש בהם להציב קישור באתר שלו, אתרים שהם למעשה חוות קישורים ושורה ארוכה של טכניקות ושיטת שמטרתן להעלות את ציון הסמכויות באופן מלאכותי.

מבחן התוצאה

בנוסף לכל המבחנים שהוזכרו גוגל מפעילה מבחן נוסף שהוא למעשה המבחן האולטימטיבי. כאשר מחפש מקליק על אחד הקישורים בדף תוצאות ועובר לדף היעד, גוגל 'ממתינה לו בדף התוצאות'.  אם הוא שב מייד לדף תוצאות החיפוש גוגל מבינה שלא מצא את מבוקשו בתוצאת החיפוש הנוכחית ומפחיתה את ניקוד הרלוונטיות של הדף.

האתר שהקמתי סודות השיווק באינטרנט נמצא במשך שנים, כולל בעת כתיבת שורות אלה, במקום הראשון בגוגל עבור הביטוי התחרותי "שיווק באינטרנט". אגלה לכם סוד: כבר כשנתיים שאיני מעדכן את האתר (לצערי אני יכול להשקיע את הזמן הנדרש לכך). למעשה רוב התכנים שבו נכתבו לפני יותר מ 10 שנים! כאשר הקמתי את האתר בצעתי כמה החלפות קישורים ומאז מעולם לא בצעתי כל פעולה שמטרתה השגת קישורים לאתר.

כיצד אתר שאינו מקודם ואינו מעודכן כלל זוכה למקום ראשון עבור ביטוי כל כך תחרותי? אני מאמין שהדרוג הגבוה נובע אך ורק ממבחן התוצאה, גוגל מגלה שגם כיום גולשים המקליקים על תוצאת החיפוש המובילה לאתר שלי נבלעים בו ואינם ממהרים לחזור אליו. גוגל מבינה מכך שהם מוצאים בו את מה שחיפשו ומשאירה אותו במקום הראשון למרות שהוא בוודאי זוכה לציונים לא גבוהים בשאר הקריטריונים של אלגוריתם החיפוש שלה.

כיצד יש לקדם אתרים היום לאור השינויים

העצה החשובה ביותר היא מעט פרדוקסאלית 'אל תחשבו על גוגל כאשר אתם מקדמים את האתר'. במילים אחרות: תבנו את האתר אך ורק עבור המבקרים וגוגל כבר תגיע. אם הסכמנו בנקודה הזו השאלה עוברת להיות מה המבקרים אוהבים?

ראשית המבקרים אוהבים בהירות. כל דף באתר עוסק בנושא מסוים וחשוב מאוד לקבוע מהם אותם נושאים שבאמת עשויים לעניין את המבקרים. חשוב להתמקד בנושאים או בעיות שמטרידות את קהל היעד שלכם ולאו דווקא בביטויי חיפוש מדויקים. גוגל מאוד לא אוהבת תכנים שנבנו במיוחד עבור ביטוי חיפוש מסוים והיא יכולה לגלות זאת בקלות.

לאחר שקבעתם נושא שעשוי לעניין את המבקר עליכם לוודא שעוד לפני הכניסה לדף ובשלבים הראשונים של הגלישה בו המבקר יבין במה עוסק הדף ומה התועלת שתצמח לו מהצריכה של תכני הדף.

נתחיל בקישור שמוביל אל הדף. הקישור הזה חייב להיות אינפורמטיבי ככל האפשר. אל תנסו לפתות את המבקר להקליק על קישור באמצעות טקסטים מסקרנים. תהיו מדויקים וממוקדים ככל האפשר לגבי נושא הדף שאתם מובילים אליו את המבקר.

לאחר שהמבקר הגיע אל הדף עומדים לרשותכם 5 מרכיבים עיקריים להסביר לו במה עוסק הדף: תג ה title של הדף, הכותרת הראשית, הכתובת של הדף, הפסקה הראשונה ואם רלוונטי תמונה. על כל המרכיבים האלה לפעול יחד כדי להבטיח שהמבקר ידע במה עוסק הדף ויוכל לקבל החלטה מושכלת אם כדאי לו לצרוך את התכנים שלו. לגבי ה title (הטקסט על לשונית הדפדפן) חשוב שיהיה משפט בעל משמעות ולא רשימה של ביטויים מופרדת בקו.

לאחר שהמבקר השתכנע לצורך את תכני הדף עליכם לעמוד בהבטחה ולהגיש לו תוכן מעניין, כתוב היטב ונוח לקריאה. בסיום הדף עליכם להציע למבקר תוכן נוסף באתר שלכם ואפילו באתרים אחרים במטרה לגרום לו להישאר באתר זמן רב ככל האפשר ולמנוע ממנו לחזור לדף תוצאות החיפוש. זכרו שאם המבקר מחליט לחזור לדף תוצאות החיפוש גוגל תראה בהמלצה שלה על האתר שלכם טעות והיא תוריד את הדירוג שלכם בהתאם.

לאחר שהדף עלה לאוויר חשוב מאוד לעקוב באמצעות גוגל אנליטיקס אחרי התוצאות של הדף: ראשית עד כמה נושא הדף רלוונטי למבקרים כלומר כמה מבקרים מגיעים אליו. ולאחר מכן האם התוכן אכן מעניין את המבקרים. את זה אפשר לדעת על פי פרמטרים של יחס הניתור bounce rate וזמן השהיה בדף (תשוו פרמטרים אלה לדפים אחרים באתר). אם מקמתם בדף גם סרטון וידאו תוכלו לקבל אינדיקציה על מידת העניין של המבקרים בדף שלכם על פי שיעור הצפיה בסרטון הוידאו. אם הביצועים של הדף נמוכים, נסו לשפר אותם באמצעות שיפור הכותרות, הגדלת העניין בדף, הדגשת תכנים, קיצור התכנים או דווקא הרחבתם וגם שינוי ההמלצה על קריאת המשך. אתר אינטרנט הוא יצור אורגני ומשתנה וגם גוגל מאוד אוהבת לראות שהדפים שלכם מתעדכנים ומשתנים באופן שוטף.

שיפור סמכותיות האתר שלכם

כאמור גוגל מנסה לבסס את הסמכותיות של הדף שלכם על פי סימנים שהיא קולטת מהסביבה ואשר אינם אמורים להיות בשליטתכם. אני מציע לכם לא לנסות להשיג אזכורים של האתר שלכם או המותג שלכם בדרכים שגוגל לא אוהבת.

הדרך הטובה ביותר להשיג קישור היא ליצור תוכן כל כך מעניין ורלוונטי לקהל היעד עד שחלק מהמבקרים בדף או מובלי דעה ימליצו עליו לקהל שלהם בכל האמצעים העומדים לרשותם: רשימות תפוצה, בלוגים, אתרי אינטרנט, רשתות חברתיות ואפילו סתם שיחת סלון (למרות שאת המדיום האחרון גוגל עדיין לא מנטרת).

תוכן מעניין אינו רק מאמר מלומד. אם אתם חברה עסקית מבצע מעניין, הנחה גדולה, פיתוח טכנולוגי, ואפילו מינוי חדש של מנהל עשויים להיות תוכן מתעניין. כדי להגדיל את הסיכוי לזכות באזכורים. לעסק מסחרי אני מציע לחשוב 'מה אפשר לעשות בעסק שיהיה מעניין לכתוב עליו ושעשוי לזכות לשיתוף ואזכור' במקום לחשוב על תכנים מנותקים מהפעילות העסקית.

הצעה נוספת היא עוד יותר בנאלית: תספקו שירות יוצא דופן. כאשר אנשים מקבלים שירות טוב באופן מיוחד, יש להם רצון אמיתי לשתף בו ורבים מהים יעשו זאת בערוצים דיגיטליים חשופים לגוגל.

אם אתם מעסיקים חברת קידום אתרים יש סיכוי שהם כותבים עבורכם תכנים. ברוב המקרים מדובר בתכנים שמקורם בפס ייצור, סרט נע של מאמרים, שהסיכוי שיהיו רלוונטיים, מחדשים ומעניינים קטן מאוד. בשלב מסוים יש סיכוי שהתכנים האלה יגרמו יותר נזק מתועלת. אם קשה לכם לייצר תכנים איכותיים בקצב גבוה אני ממליץ להוריד את הקצב ולהעלות את האיכות. אם קשה לכם לייצר תוכן בעצמכם תעסיקו כותבים מקצועיים אבל חשוב מאוד שההצעות לתוכנים יהיו של מי שמכיר את קהל היעד ומה שמעניין אותו ואלה, מן הסתם, אתם.

לאחר שיצרתם דף ובו תוכן איכותי עליכם להשתמש בכל האמצעים העומדים לרשותכם כדי להפיץ את התוכן הזה. ככל שהתוכן יזכה לחשיפה רבה יותר כך יגברו הסיכויים שיזכה לשיתופים, קישורים ואזכורים. הפיצו את התוכן באמצעות רשימת התפוצה, באמצעות דף הפייספוק ואפילו באמצעות פרסום בגוגל אדוורדס כדי לחשוף קהל חדש לתוכן שלכם.

גם בתוך קידום האתרים האורגני קיימות שיטות אורגניות ובלתי אורגניות. אם תקפידו לקדם את האתר שלכם אך ורק בשיטות אורגניות ההצלחה, לפחות בטווח הארוך, מובטחת.

11 מחשבות על “להיכנס לראש של גוגל – קידום אתרים ב 2014

  1. שלום רוני, אני מקבל כל מילה ומילה במאמר שלך ובמיוחד אדגיש את המשפט "יצירת תוכן מעניין ורלוונטי לקהל היעד שלך…", מה שמדגיש את חשיבות התוכן והמילה הכתובה על פני יצירת קישורים חסרי משמעות. השאלה היא האם קידום האתרים כמקצוע פס מן העולם? האם להפסיק להפנות לקוחות למקדמי אתרים כאלה ולהשקיע מאמץ ביצירת תכנים ובשיווק בתוך הרשת במגוון הערוצים הקיימים (Inbound Marketing). מעניין לדעת מה דעתך?

  2. כיוון שמדובר במאמר עם תדמית ושיווק, כדאי להימנע משגיאות כתיב מגוחכות. למשל:
    "בר סמכה" במקום "בר סמכא"
    "מכריכים" במקום "מכריכים" (עדיף "מאלצים").
    הרי כולנו יודעים: הרושם הראשוני חשוב מאד.

  3. שלום רוני

    התוכן מעניין וטוב, אין לי הערות לגביו,
    אבל כנראה לא קראת שנית את מה שכתבת לפני שפירסמת.
    קבל שירות הגהה:

    1. במקום:
    "(לצערי אני יכול להשקיע את הזמן הנדרש לכך)"
    התכוונת 'איני' במקום 'אני', קיבלת פירוש הפוך.

    2. במקום: "שמכריכים"
    צ"ל: 'שמכריחים'.

    3. במקום: "בר סמכה"
    צ"ל: 'בר-סמכא', אבל זה אולי לא קריטי.

    4. במקום: "מובלי דעה"
    התכוונת: 'מובילי דעה', קיבלת פירוש הפוך.

    5. במקום: "תוכן מתעניין"
    התכוונת: 'תוכן מעניין'.

    6. במקום: "תספקו שירות", "תעסיקו",
    צ"ל: 'ספקו שירות', 'העסיקו'.

    7. במקום: "לתוכנים"
    צ"ל: 'לתכנים'.

    8. במקום: "לפייספוק"
    צ"ל: 'לפייסבוק'.
    זה נשמע כמו נאד לפנים.

    9. במקום: "נבלעים בו ואינם ממהרים לחזור אליו"
    התכוונת: "נבלעים בו ואינם ממהרים לחזור ממנו".

    בברכה
    חג שמח

  4. בארבע שנים אחרונות ,בהן אני משתמש כבלוגר חבר מן המנין של הקפה "דה מרקר"וזאת לאחר שהתחלתי מאפס מוחלט של ידע בהפעלת המחשב. ולאחר אילוצים פיזיים של מסוגלות לכתיבה, שהיתה תמצית ההתבטאות שלי בכלל.כאדם דעתן וביקורתי על פי נסיוני בחיים וההיגיון החשיבתי בו נתברכתי לאורך חיי.מצאתי לא אחת עיוותים בצורת ההיתיחסות של הציבור ובעיקר התגובות לקישורים השונים ודרך דירוגם על ידי כמות תגובות שמרביתן אינן אומרות מאומה ורק באות כביטוי ל"מקח וממכר" בנוסח של שמור לי ואשמור לך.ואין בהן מאומה מתגובה עינינית אולי מוסיפת גוון או חלילה ביקורתית. כי את הביקורות כל אחד יכול למחוק .וזאת למדתי רק לאחר זמן רב של שמוש במחשב. והשאלה היא. כיצד יכולה הנהלת גוגל לסנן תגובות למאותיהן של מילה אחת? שאינה באה אלא לרצות ולהחניף לכותב על "כלום.

  5. מאמר ענייני וקולע. התנודתיות בדפי תוצאות החיפוש מעידה שלהרבה אנשים קשה עם עידכוני פנדה האחרונים. נראה שגוגל הפכה לגוף שמצריך תהליך של ניסוי וטעיה כדי לפענח את מכלול החוקים והכללים שלו.

כתיבת תגובה